TÜZÜK
BİRİNCİ BÖLÜM
MADDE 1 - DERNEĞİN ADI VE MERKEZİ
Derneğin adı Behçet Kemal Çağlar Lisesi Mezunlar Derneği’dir. Okulun farklı zamanlarda isim aldığı, Boğaziçi Lisesi, Boğaziçi Behçet Kemal Çağlar Lisesi, Behçet Kemal Çağlar Lisesi, Behçet Kemal Çağlar Anadolu Lisesi’ni kapsar. Kısaltma olarak da BKCLMD olarak kullanır. Derneğin merkezi İstanbul’dadır. Dernek, yönetim kurulu kararı ile yurt içinde ve yurt dışında şube açabilir.
MADDE 2 - DERNEĞİN AMACI
Dernek, üyeleri arasında, tanışma, yakınlaşma ve dayanışma sağlayarak sosyal ilişkileri güçlendirme ve Behçet Kemal Çağlar Lisesi ile bu lisede okuyan ve/veya bu liseden mezun olup yükseköğrenim yapmakta olan başarılı ve yoksul öğrenciler ile mezunları arasında ihtiyaç sahiplerine maddi ve manevi yardım sağlamak amacı ile kurulmuştur.
MADDE 3 - DERNEĞİN ÇALIŞMA KONULARI VE ÇALIŞMA BİÇİMLERİ
Dernek bu amacına ulaşmak için aşağıda belirlenen konularda gerekli yöntemleri izleyip uygulayarak çalışmalarını sürdürür;
a. Mezunlar dernek ile olan ilişkilerini belirli esaslara bağlayarak ilgili kayıt ve defterleri tutmak,
b. Dernek üyelerinin okulun sahip olduğu çeşitli imkânlardan yararlanmalarını sağlamak,
c. Faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi için araştırmalar yapmak,
d. kurs, seminer, konferans ve panel gibi eğitim çalışmalarını düzenlemek,
e. Amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak, çalışmalarını duyurmak için amaçları doğrultusunda gazete, dergi, kitap gibi yayınlar ile üyelerine dağıtmak üzere çalışma ve bilgilendirme bültenleri çıkarmak,
f. Amacın gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamı sağlamak, her türlü teknik araç ve gereci, demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek,
g. Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurt içinden ve yurt dışından bağış kabul etmek,
h. Tüzük amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak ve işletmek,
i. Üyelerin yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirmeleri için lokal açmak, sosyal ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek,
j. Üyeleri arasında sosyal ilişkilerin geliştirilmesi ve sürdürülmesi için yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,
k. Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde aynı hak tesis etmek,
l. Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda vakıf kurmak, federasyon kurmak veya kurulu bir federasyona katılmak,
m. Gerekli izinler alınarak derneklerin izinle kurabileceği tesisler kurmak,
n. Uluslararası faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya kuruluşa üye olmak ve bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapmak ve yardımlaşmak,
o. Gerekli görülen yerlerde şube ve temsilcilikler açmak
MADDE 4 - DERNEK KURUCULARI
Ziya Sinan Hancı, Osman Pirgaip, Bahar Külünk Esas, Zekai Yurdakul, İlhan Akçınar, Saim Gündoğdu, Nermin Sümer, Yasemin Hancı, Zeynep Horasan, Oktay Karakuş, Erkan Selah.
İKİNCİ BÖLÜM : ÜYELİK KOŞULLARI, ÜYE OLMA, ÜYELİKTEN ÇIKMA VE ÇIKARILMA
MADDE 5 - ÜYELİK TÜRLERİ
Derneğin iki türlü üyesi vardır: Asli üye, Onursal üye
A. Asil Üyelik
Lisemizin eğitim öğretim hayatına başlamış olduğu günden bu yana, orta okul kısmı da dahil olmak üzere “Madde 1’de yer alan okul isimlerinin herhangi birisinden” mezun olan veya en az 1 yıl eğitim almış olanlar ile yine okulumuzda en az 1 yıl görev yapmış Öğretmenlerden; derneğin amaç ve ilkelerini benimsemek ve bu doğrultuda çalışmayı kabul etmek şartıyla, ilgili mevzuatın gerektirdiği koşulları taşımaları ve Genel Kurulca her dönem için tespit edilecek giriş ödentisi ve yıllık ödentileri yapmış olmaları halinde Derneğe asil üye olabilirler.
B. onursal Üyelik
Lisemizden mezun olma şartı aranmaksızın, derneğimize veya okulumuza maddi-manevi katkı sağlamış bulunanlardan, başvuru şartı aranmaksızın, Yönetim Kurulu kararı ile izleyen dönem süresince geçerli olmak kaydıyla, onursal üye olarak kabul edilebilir. Onursal üyelerin yıllık ödenti yükümü bulunmadığı gibi genel kurulda oy kullanmazlar ve dernek organlarına seçilemezler.
MADDE 6 - ÜYELİK İŞLEMLERİ
Asil üye olma şartlarını taşıyıp dernek başkanlığına yazılı olarak başvuranların, değerlendirilmesi Yönetim Kurulu’nca yapılır ve en çok 30 gün içerisinde kabul veya reddi olarak karara bağlanır, sonuç başvuru sahibine basılı veya başvuru formunda belirtmiş olduğu e-posta adresine elektronik şekilde yazılı olarak bildirilir. Ödenti bilgileri aktarılır, ödeme sonrasında üye kayıt defterine kayıt edilir. Internet üzerinden yapılan başvurular, ön başvuru kabul edilir, ilgili formun çıktısı alınır ve aday üyeden ıslak imzası alınarak işlemler başlatılır.
MADDE 7 - ÜYELİKTEN ÇIKMA
Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir. Ölüm ile üyelik sona erer. Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaşmakla hüküm ifade eder. Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez. Üye, ayrılma tarihine kadar olan ödenti borçlarından sorumludur. Üyelik ödentilerini tamamladıktan sonra, yönetim kurulu kararıyla üyelikten çıkartılır. Vefat etmiş üyelerin ödenti borçları yine yönetim kurulu kararı ile affedilebilir.
MADDE 8 - ÜYELİKTEN ÇIKARILMA
Aşağıdaki durumların varlığı halinde Yönetim Kurulu kararı ile üyelik kaydı silinir.
a) Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
b) Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
c) Üyelik aidatlarını ödememek, (Ayrıntıları Genel Kurulu’nca ya da yetkilendirdiği Yönetim Kurulu’nca belirlenir)
d) Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak,
e) Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak.
Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılabilir. Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek mal varlığında hak iddia edemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : DERNEĞİN ORGANLARI-KURULUŞLARI-ÇALIŞMALARI VE YETKİLİLERİ
MADDE 9 - ORGANLARI
Derneğin organları şunlardır:
A-Genel Kurul
B-Yönetim Kurulu
C-Denetim Kurulu
MADDE 10 - GENEL KURUL
Genel kurul, derneğin en yetkili karar olup; derneğe kayıtlı üyeler ile şubede kayıtlı üyeler tarafından seçilmiş delegelerden oluşur. Genel Kurullara katılım için üyelik haklarının devamı şarttır. Dolayısıyla Genel Kurul’un yapıldığı dönemde (yıl) olmak üzere, geçmiş dönem aidat borcunun olmaması gerekir. Üyelik haklarından faydalanamayan üyeler, Genel Kurul ve Divan Kurulu toplantılarına katılamayacakları gibi, derneğin organlarına da aday olamaz, seçilemez ve varsa derneğe ait sosyal tesislerden yararlanamazlar.
Genel kurul, olağan ve olağanüstü olarak iki türlü toplanır.
a) Olağan Genel Kurul, iki yılda bir, Mart ayı içinde, yönetim kurulca belirlenecek gün yer ve saate toplanır.
b) Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine otuz gün içinde olağanüstü toplanılır.
Genel kurul toplantıya yönetim kurulunca çağırılır. Yönetim kurulu, talep tarihinden itibaren bir ay içerisinde genel kurulu toplantıya çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine derneğin merkezinin bulunduğu yerdeki sulh hâkimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
MADDE 11 - ÇAĞRI USULÜ
Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı olan üyelerin listesini düzenler. Genel Kurul ilanı herkese yapılır. Katılma hakkı olmayan üyelerin, genel kuruldan en az 1 gün öncesine kadar şartları sağlamaları durumunda, katılım listelerine dahil edilirler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi derneğin resmi internet sitesinde veya bir yerel gazetede ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile ya da üyenin bildirdiği mobil gsm hattına mesaj ile bildirmek suretiyle toplantıya çağırılır. Bu çağrıda, yeterli çoğunluk sağlamaması nedeniyle toplantı yapılmazsa ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantının çoğunluk sağlanamaması dışında başka bir nedenle geri bırakılması halinde, bu durum geri bırakma sebep veya sebepleri de belirtmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağırılır.
Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
MADDE 12 - TOPLANTI DÜZENİ
Genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır.
Çoğunluğunun sağlanmaması nedeniyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda ilk toplantıdaki çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri ve yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantıya katılabilirler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanmaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur. Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazırun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.
Genel kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme eklenmesi zorunludur.
Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Aidatını ödemeyen üyeler oy kullanamazlar. Onursal üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar.
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yönetim kurulunun yeniden seçilmemesi halinde bu belgeleri yeni yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekle zorunludur.
MADDE 13 - TOPLANTI GÜNDEMİ-YÖNTEMİ VE KARAR SAYISI
Genel kurulda, yönetim ve denetim kurulu üyelerin seçimlerine ilişkin oylamalar gizli, diğer konulardaki kararların alınmasına ilişkin oylamalar açık olarak yapılır. Gizli oylar, toplantı başkanları tarafından mühürlenmiş kâğıtların veya oy pusulalarının üyeler tarafından içi boş bir kaba atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen oylardır.
Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile sağlanır. Tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğu ile alınabilir.
Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar : Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek ancak oy birliği ile aldığı kararlar geçerlidir.
MADDE 14 - GENEL KURUL GÖREV VE YETKİLERİ
Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır:
a) Dernek organlarının seçilmesi,
b) Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
c) Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
d) Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
e) Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle onların görevden alınması,
f) Üyeliğin reddi veya üyelikten çıkarma hakkında verilen yönetim kurulu kararlarına karşı yapılan itirazların incelenmesi ve karara bağlanması,
g) Dernek için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
h) Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmeliklerin incelenip aynen veya değiştirilerek onaylanması,
i) Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olamayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,
j) Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması,
k) Derneğin şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve açılmasına karar verilen şube ile ilgili işlemlerin yürütülmesi hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
l) Derneğin uluslararası faaliyetlerde bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması,
m) Derneğin vakıf kurması,
n) Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
o) Derneğin feshedilmesi,
p) Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işlerin görülmesi ve yetkilerin kullanılması,
r) Mevzuatta ve dernek tüzüğünde belirlenmiş diğer görevlerin yerine getirilmesi.
MADDE 15 - YÖNETİM KURULU, KURULUŞU, GÖREV VE YETKİLERİ
Yönetim Kurulu, 5 (beş) asil, 5 (beş) yedek üyeden oluşur ve oylama ile Genel Kurulca seçilir. Oylamanın şekli (liste olarak veya bireysel) genel kurul başında divan başkanlığının oluşturulmasından sonra açık oyla genel kurulca belirlenir. Yönetim kurulu, seçimden sonra ilk toplantıda görev bölüşümü yapar ve Başkan, Başkan Yardımcısı, Sekreter, Sayman ve Üyeyi belirler.
Yönetim kurulu, tüm üyelerin haberdar edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağırılabilir. Üye tamsayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tamsayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda en fazla oyu alarak seçilen yedek üyelerin göreve çağrılması sağlanır.
Yönetim kurulu aşağıda yer alan görevleri yerine getirir:
a) Derneği temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden birini veya bir üçüncü kişiyi yetkilendirmek,
b) Gelir ve gider hesaplarına ilişkin raporları düzenlemek ve gelecek döneme ait bütçe teklifini hazırlayarak genel kurula sunmak,
c) Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelik ve yönetmelik değişiklik tekliflerini hazırlayarak genel kurul onayına sunmak,
d) Genel kurulun verdiği yetkiyle taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek vb. ayni haklar tesis ettirmek,
e) Genel kurulun verdiği yetki ile şube açmaya ilişkin işlemlerin yürütülmesini sağlamak,
f) Derneğin şubelerinin denetlenmesinin sağlamak,
g) Gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak,
h) Genel kurulda alınan kararları uygulamak,
i) Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilânço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek, toplandığında genel kurula sunmak,
j) Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
k) Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarma konularında karar vermek,
l) Derneğin amacını gerçekleştirmek için dernek tüzüğünde belirtilen sınırlar çerçevesinde her çeşit kararı almak ve uygulamak,
m) Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
Yönetim Kurulu en az ayda bir kez salt çoğunlukla toplanır. Oy çokluğu ile karar verilir. Oylarda eşitlik durumunda başkanın bulunduğu tarafın oyu üstün tutulur.
MADDE 16 - GÖREV BÖLÜMÜ
Başkan: Yönetim Kurulunca oy çokluğu ile gizli oy usulü ile gerçekleşir. Yönetim kurulu derneğin tüzel kişiliğini gerçek ve tüzel kişilikler katında ve yargı organlarında temsil eder. Derneğin ve yönetim kurulunun başkanıdır. Yönetim kurulu kararlarını yerine getirir. Genel Kurulu açar.
Başkan Yardımcısı: Başkanın yokluğunda, ona ilişkin görev ve yetkileri yerine getirir. Olağan durumlarda başkana yardım eder.
Yönetim Kurulu Üyeleri: Amacın gerçekleşmesi için Yönetim kurulu ve yetkilerine giren hususlarda çalışarak Başkan-Başkan Yardımcısı, Sekreter ve Sayman üyeye yardım ederler. Yönetim Kurulu kararı ile verilen işleri yerine getirirler.
MADDE 17 - DENETİM KURULU
Genel Kurul tarafından gizli oyla seçilen (3) asil (3) yedek üyeden kurulur. Denetim kurulu asıl üyeliğinden istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağırılması mecburidir.
Denetim Kurulu; Derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde Yönetim Kuruluna ve toplandığında Genel Kurula sunar.
Denetim Kurulu, gerektiğinde Genel Kurulu toplantıya çağırır.
MADDE 18 - DERNEK FAALİYETLERİNDE GÖREVLİ DİĞER KİŞİLER
Sekreter: Derneğin yazı işlerini yönetir ve yürütür. Defter, tutanak ve raporların düzenlenmesinden sorumludur. Başkanla birlikte yönetim kurulu gündemini hazırlar.
Sayman: Derneğin akçalı işlerinden sorumludur. İlgili defter, kayıt ve belgeleri düzenler. Hesap raporunu ve bütçe tasarısını hazırlayıp yönetim kuruluna sunar.
Ayrıca, yönetim kurulu üyesi olmayan, yine yönetim kurulu kararıyla kişi/kişiler bir konuda komiteye katılabilir, temsilci, aracı seçilebilir.
MADDE 19 – DERNEĞİN İÇ DENETİMİ
Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırabilir. Genel Kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması denetim kurulunun yükümlüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
MADDE 20 – DERNEĞİN BORÇLANMA USÜLLERİ
Dernekte amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak da yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : ŞUBELER, ŞUBE ORGANLARI, KOLLARI
MADDE 21 - ŞUBELER KURULUŞU
Dernek, gerekli görülen yerlerde genel kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla dernek yönetim kurulunca yetki verilen en az üç kişilik kurucular kurulu, Dernekler Yönetmeliği’nde belirtilen şube kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, şube açılacak yerin en büyük mülki amirliğine verir.
MADDE 22 - ŞUBELERİN GÖREV VE YETKİLERİ
Şubeler, tüzel kişiliği olmayan, dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde bulunmakla görev ve yetkili, tüm işlemlerden doğan alacak ve borçlardan ötürü yalnız kendisinin sorumlu olduğu dernek iç örgütüdür.
MADDE 23 - ŞUBELERİN ORGANLAR VE ŞUBELERE UYGULANACAK HÜKÜMLER
Şubenin organları, Genel Kurul, Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu’dur. Genel Kurul, şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Yönetim Kurulu, (beş) 5 asıl ve (beş) 5 yedek, Denetim Kurulu ise (üç) 3 asıl ve (üç) 3 yedek üye olarak şube genel kurulunca seçilir. Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte yer alan dernekle ilgili hükümler, mevzuatın öngördüğü çerçevede şubede de uygulanır.
Şubeler, genel kurul olağan toplantılarını genel merkez genel kurulu toplantısından en az iki ay önce bitirmek zorundadır. Şubelerin olağan genel kurulu, 2 yılda bir, Ocak ayı içerisinde, şube yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.Şubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadırlar.
Şubeler, genel merkez kurulunda seçimlik ve doğal delegelerle temsil edilir. Şubelerin yönetim ve denetim kurulu başkanları doğal delege olarak, şubede kayıtlı her ( yirmi) 20 üye için (bir) 1 arta kalan üye sayısı 15 (onbeş)’den fazla veya toplam üye sayısı 20 (yirmi)’den az ise bu üyeler içinde 1 ( bir) olmak üzere seçilecek delegeler de seçimlik delege olarak, şubeyi temsilen genel merkez genel kuruluna katılma hakkına sahiptir.
Genel merkez genel kuruluna en son şube genel kurulunda seçilen delegeler katılır. Genel merkez yönetim ve denetim kurulu üyeleri genel merkez genel kuruluna katılır, ancak şube adına delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar.
Şubelerin yönetim veya denetim kurulunda görevli olarak genel merkez yönetim veya denetim kuruluna seçildiklerinde şubedeki görevinden ayrılırlar.
MADDE 24 - TEMSİLCİLİK AÇMA
Dernek, gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülki idari amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez. Şubeler temsilcilik açamaz.
MADDE 25 - DERNEĞİN GELİRLERİ
a) Giriş ve Üye aidatı : Yıllık üye aidatı ile her üyeden bir defaya mahsus alınan giriş aidatı, genel kurul toplantısında yönetim kurulunun önerisi ile görüşülerek karara bağlanır. Yönetim Kurulu, belirlenen aidatları %25 oranına kadar azaltıp arttırabilir. Ayrıca, derneğe kabul edilecek üyelerin bazıları için (milli sporcu, üst düzey başarılı, üst düzey kamu görevlisi, derneğe katkı sağlayacak üniversite öğrencisi üyelerimiz gibi) yine yönetim kurulunca uygun görülmesi durumunda aidat alınmayabilir.
b) Şube ödentisi: Derneğin genel giderlerini karşılamak üzer e şubeler tarafından tahsil edilen üye ödentilerinin %50 ‘si altı ayda bir genel merkeze gönderilir,
c) Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar,
d) Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil, konser, spor yarışması ve konferans gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler,
e) Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
f) Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar,
g) Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde ettiği kazançlar,
h) Diğer gelirler.
MADDE 26 - DERNEĞİN TUTACAĞI DEFTERLER
Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur:
a) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler aşağıdaki gibidir:
1-Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2-Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.
3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
4-Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.
5-İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
6-Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan ve iade edenlerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu defteri işlenir.
b) Bilânço esasında tutulacak defterler aşağıdaki gibidir:
1-(a) bendinin 1,2,3 ve 6’ncı alt bentlerinde kayıtlı defterler bilânço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.
2-Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
MADDE 27 - DEFTER TUTMA ESASLARI
Defter tutma esasları;
Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt 2005 yılı için 500 Bin YTL’ yi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilânço esasına göre defter tutulur. Bilânço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşürülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir. Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilânço esasına göre defter tutulabilir.Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunları hükümlerine göre defter tutulur.
Kayıt usulü; Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.
MADDE 28 - DEFTERİN TASDİKİ
Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce il dernekler müdürlüğüne veya notere tasdik edilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilânço esasına göre tutulan defterler ile sürekli form yapraklık defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
MADDE 29 - GELİR TABLOSU VE BİLÂNÇO DÜZENLENMESİ
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yılsonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilânço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilânço ve gelir tablosu düzenlenir.
MADDE 30 - DERNEĞİN GELİR VE GİDER İŞLEMLERİ
Gelir ve gider belgeleri,
Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK-17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir.
Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Aynı Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Aynı Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.
MADDE 31 - ALINDI BELGELERİ
Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK-17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernek Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
MADDE 32 - YETKİ BELGESİ
Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği EK-19’da örneği bulunan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından üç nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yetki belgelerinin birer sureti dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler yönetim kurulu başkanınca, on beş (15) gün içerisinde dernekler birimine bildirilir.
Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir suretinin ilgili dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilirler.
Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM : SON KURALLAR VE TÜZÜK DEĞİŞİKLİĞİ
MADDE 33 - SANDIK KURMAK, LOKAL AÇMAK
Dernek Genel Kurul kararı ile Dernekler Yasasının 89. ve 90. maddelere göre sandık kurabilir, lokal açabilir.
MADDE 34 - TÜZÜK DEĞİŞİKLİĞİ
Tüzük değişikliği, Genel Kurulda hazır üyelerin 2/3 oyuyla yapılır. Gündemde bu hususta madde yoksa önerge ile eklenemez. Değişiklik için genel kurul olağanüstü toplantıya çağırılmalıdır.
MADDE 35 - DERNEĞİN FESHİ
Derneğin feshi ile ilgili çağrı iadeli taahhütlü mektupla üyelere bildirilir. Derneğin feshine karar verebilmesi için bu konudaki gündemi görüşen Genel Kurula dernek üyelerinin en az 2/3’nın katılması zorunludur. İlk toplantıda bu çoğunluk sağlanamazsa üyeler 11. maddeye göre yeniden toplantıya çağırılır ve bu ikinci toplantının yapılması birinci toplantıdaki toplantı nisabına bağlı değildir. Ancak kararın toplantıda hazır bulunan üyelerin çoğunluğuyla alınması gerekir. Genel kurulda fesih kararı açık oy usulü ile alınır. Derneğin feshi, yönetim kurulu tarafından 15 gün içinde mahallin en büyük mülki amirliğine yazıyla bildirilir.
MADDE 36 - FESİHTE MAL VARLIĞININ TASFİYESİ
Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneklerin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek adına “Tasfiye Halinde Boğaziçi Behçet Kemal Çağlar Lisesi Mezunlar Derneği” ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen kişi veya kurumlara devredilir. Genel kurulda, devredilecek kişi veya kurumlar belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın derneğe devredilebilir.
Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır. Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını takiben tasfiye kurulu tarafından tasfiyenin tamamlandığının yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla mevcut yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklama süresi beş yıldır.
MADDE 37 - UYGULANACAK KURALLAR
Bu tüzükte düzenlenmemiş konu ve durumlarda Dernekler Kanunu ve Türk Medeni Kanunu hükümleri uygulanır.
***
Derneğimiz tüzüğü, 28.04.2019 tarihinde yapılan Olağan Genel Kurul Sonuç Bildirimi sonrasında T.C. İstanbul Valiliği İl Sivil Toplumla İlişkiler Müdürlüğü tarafından onaylanmıştır.

